اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی چرام در راستای مهار بیماری تب برفکی؛ از نمونه برداری دام های مشکوک تا معاینه و ویزیت دامها و آموزش بهره برداران
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چرام از اجرای عملیات پایش، نمونهبرداری و ارائه خدمات رایگان دامپزشکی در روستای رودخانه سادات امامزاده علی (ع) از توابع بخش سرفاریاب خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، سید احمد رضائی فر؛ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چرام با اعلام این خبر گفت: در راستای حفظ سرمایههای دامی و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماریهای واگیردار دامی، اکیپ عملیاتی این اداره با حضور در روستای رودخانه سادات، اقدامات پیشگیرانه گستردهای را به اجرا درآوردند.
وی افزود: در این عملیات، پایش و مراقبت فعال بیماریها در دستور کار قرار گرفت و از دامهای مشکوک به بیماری تب برفکی، نمونهبرداریهای لازم جهت انجام آزمایشهای تخصصی صورت پذیرفت تا از ورود و گسترش این بیماری ویروسی به واحدهای دامی منطقه جلوگیری شود.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چرام با اشاره به اهمیت آموزش در کنترل بیماریهای دامی، تصریح کرد: علاوه بر ویزیت و معاینه رایگان دامها، کارشناسان این اداره با برگزاری کلاسهای آموزشی چهرهبهچهره برای دامداران منطقه، راهکارهای پیشگیرانه، نحوه رعایت اصول بهداشتی در جایگاههای نگهداری دام و اهمیت واکسیناسیون به موقع را به روستاییان آموزش دادند.
وی خاطرنشان کرد: تب برفکی یکی از بیماریهای بسیار واگیردار و خسارتبار در صنعت دامپروری است که کنترل آن تنها با همکاری نزدیک دامداران و رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی دامپزشکی امکانپذیر است.
رضائی فر از تمامی دامداران درخواست: در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک نظیر لنگش، ترشحات دهانی و کاهش اشتهای دام، مراتب را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان گزارش دهند تا اقدامات لازم انجام شود.
نظر دهید